Salsa de Morena Táncstúdió


Lady Style
A Ladyes style kifejezetten nőknek szól.

Tánciskoláktól és szintektől független órák, várok minden kubai salsa
stílust kedvelőt!

A táncóráimon megtanítom, hogyan használd a kezed és a csípőd, hogyan
vezesd a lábad és mozgasd külön az egyes testrészeidet. Elsajátíthatod a
női latin és salsa stílus minden titkát a vállrázástól kezdve…..

A koreográfiák a női lépésekre, tánctechnikákra, illetve a nőies, szexi
mozdulatokra koncentrálnak. A táncok alapjainak elsajátítása mellett,
fontos cél az alakformálás és a nőiesség megélése is.

Órák anyaga:
- A kubai salsa és azok elemei: lépések, mozgások, láb-, kar
és-forgástechnikák lépésről lépésre
- Különféle kubai ritmusok (alap ismeretek) elsajátítása, azok felismerése
és beépítése a táncba.
- Kar-és lábtechnikák, lépéskombinációk, forgástechnikák

Tárt karokkal várom azokat a Hölgyeket, akik szeretnének kikapcsolódni,
latin nőies mozgást elsajátítani, egy hangulatos vidám órát eltölteni.

- 4 alkalmas bérlet ( 4 x 60 perc): 4.500 Ft
- órajegy ( 60 perc ): 1.300 Ft/fő/alkalom
 
Men Style
Hogy a Casino-t (kubai salsát) még szebben táncold és még jobban értsd!
Kubai stílusú mozgás-és technika órák férfiaknak!

Szép, elegáns, magabiztos tánctudás, használható repertoár 2 x 45 percben, ami már nem fér bele egy normál páros órába.

Óra anyaga:

A kubai salsa és azok elemei: lépések, mozgások, váll, kar, láb és -forgástechnikák lépésről lépésre
Különféle kubai ritmusok (alap ismeretek):
- elsajátítása, azok felismerése és beépítése a táncba.
- kar-és lábtechnikák, lépéskombinációk, forgástechnikák,
- zeneelmélet, zenetörténet, ritmus felismerés...

Tánciskoláktól és szintektől független órák, várunk minden kubai salsa stílust kedvelőt!!!

- 4 alkalmas bérlet (8x45 perc): 6.200 Ft
- órajegy (2x45 perc): 2.000 Ft/fő/alkalom
 
ZUMBA
eltáncolt kilók, felfrissült testek


Salsa, merengue, cha cha cha, mambó, kubai konga, samba és meneito eredeti tánclépésekből összeállított 1 órás folyamatos tornaóra latin-amerikai zenére.
Kezdőknek is, haladóknak is ajánlott! Nem igényel előzetes tánctudást, a helyszínen megtanulható!
A tánclépésekből összeállított torna megdolgoztat, megizzaszt, ezáltal fogyaszt. Olyan rejtett izmokat mozgat meg, amelyeket korábban nem is éreztünk. A zumba segítségével a latin táncok alaplépései és mozgáskultúrája is elsajátítható, mindez dinamikus, vidám, hangulatos zenére.
A zumba segítségével a mozgás nőiesebbé, lágyabbá, finomabbá válik. E torna nagy előnye, hogy egyedül végezhető, nem kell hozzá táncpartner. Mindenki saját tempójában végezheti, bármikor le lehet állni, nem kell senkihez alkalmazkodni.

A latin zene, a dallamos spanyol és portugál nyelv kedvet csinál a testmozgáshoz, hatására magától mozdulnak a lábak. Az alaplépésekből pedig olyan tornát is összeállítottak már, mely vidáman táncolva izzaszt meg.

A zumba egy órás folyamatos tánc, melynek mozgásanyaga a salsa, merengue, cha-cha-cha, mambó és szamba eredeti tánclépéseiből áll.Az eredeti latin tánc az alaplépéseken kívül abban különbözik a verseny- és társastánctól, hogy spontán elemekből és forgatásokból tevődik össze, tehát nem koreografált. Sokkal lazább, játékosabb, természetesebb, mégis tüzes és dinamikus. Az autentikus salsa például pikáns, vidám, tüzes és lendületes. A salsa szó magyarul egyszerűen szószt jelent. Az elnevezés a különböző déli ritmusok - mambó, cha-cha-cha és még sok más - keverékére utal. Az óra folyamán többször előkerül a merengue is, ami a Dominikai Köztársaság nemzeti tánca, és évszázadok óta óriási népszerűségnek örvend. Energikus és vidám tánc, a latin táncok között a legkönnyebben megtanulható. Két ütemre kell táncolni, ezért elsajátítása nagyon egyszerű.

Mi történik a zumba órán? Rövid bemelegítést követően rögtön a lényegre tértünk. 50-55 perc megállás nélküli tánc, a csípő, a vállak és a lábak folyamatos munkája után néhány nyújtó hatású gyakorlattal fejezzük be az edzést.
 
Hol tartjuk a zumba órákat és mennyibe kerűl?

-    Kedd, csütörtök:            Tát  /kultúrház/                              800.-Ft / alkalom
-    Szerda:                        Pilisszentiván /Ált. Isk. aula/    1000.-Ft / alkalom
-    Péntek:                         Pilisvörösvár  /Gradus terem/         1000.-Ft / alkalom
 
RUEDA de CASINO

A RUEDA de CASINO a CASINO-nak vagyis a SALSA-nak egyfajta táncolási módja, amely Kubaban nagyon népszerű. Több pár egy kört alkot, ahol egy "Leader" (Vezető) irányításával figurákat (forgásokat) és párcseréket alkalmaznak. Mondhatjuk, hogy ez olyan, mint egy koreográfia, mivel a résztvevők mindegyikének ismernie kell a különböző figurákat és a "Leader" utasításait is.A RUEDA de CASINO a francia "Contradanza"-ból ered, ami a XVIII. században volt nagy divat az előkelő kubai bálokon. A CASINO táncosok átvették ezt a fajta csoportos táncot, de átalakították a CASINO figurái és lépései szerint, így kialakult a RUEDA de CASINO.

A 60-as évek végén, amikor a SON újra népszerűvé vált SALSA néven, a RUEDA de CASINO is közismert lett. Táncoltak RUEDA-t a "La Tropical", "Jardines de Tropicana", Casino Deportivo", "Liceo de La Habana"-ban. A RUEDA-hoz legalább két pár szükséges (de 20-30 vagy több is lehet), valamint, hogy a férfiak ismerjék a különböző figurákat, amelyeket egy közülük választott "Leader" mond ("énekel"). Egy jó RUEDA-hoz nem fontos sok vagy hosszú és unalmas figurát alkalmazni, hanem szükséges a "Leader" ügyessége, akinek megfelelő stílusban és fantaziával kell díszítenie a figurautasításokat kitalált mondatokkal és rövid sztorikkal. Pl.: "Castígala" que se portó mal en la casa ("Büntesd meg" mert rosszul viselkedett otthon); "Dame otra" que esta no me gusta ("Adj egy másikat", mert ez nem tetszik); stb. Ezt jelenti egy pikáns, vidám és dinamikus RUEDA. Sokkal látványosabb és szórakoztatóbb, amikor több pár táncolja, mivel a "Leader" félreérthető figurákat próbál mondani azért, hogy a párok tévedjenek. Itt fontos szerepet játszik a résztvevők ügyessége, akik ilyenkor próbálnak a "Leader" által mondott utasításhoz hasonló figurát csinálni, így Kubaban (valamint már Miamiban és New York-ban is) tipikus szokás az "el que pierde sale" ("aki veszít, az kiesik"). Ez azt jelenti, hogy az a pár aki téved kiesik a RUEDA-ból. Ez ad egy verseny légkört az egésznek és felelőséget a résztvevőknek. Ahhoz, hogy egy pár beállhasson egy RUEDA-ba, engedélyt kell kérnie a "Leader"-től, aki el is utasíthatja őket. Ha a beállt pár egy másik RUEDA csoporthoz tartozik és a "Leader" diplomatikusan ki akarja zárni, olyan figurát fog mondani, amelyet csak a többiek ismernek. Így az a pár téveszteni fog, ezért ki kell állnia a RUEDA-ból.

A RUEDA a kubai társadalomban mélyen elfogadott, egy "Barrio" (kerület vagy kisebb városrész) tánc, amelyet Európaban tánciskolának vagy klubnak mondhatunk. Minden "Barrio" rendelkezik kijelölt vezetővel, saját figurákkal és utasítási variációkkal, valamint egyéni elemekkel, amelyek megkülönböztetik őket egy másik "Barrio" RUEDA-tól. Ezért kubai szokás, hogy ünnepnapokon és Karneválokon egy RUEDA csapat "kihív" egy másikat. Az a RUEDA, amelyik kevesebb hibával, dinamikusabban és szebben táncol, az a győztes. Kubaban a CASINO táncosokat aszerint "osztályozzák", hogy tartoznak-e egy RUEDA csoportba, mert ahhoz nagyon jol kell ismerni a CASINO-t és annak figuráit.

 
Kubai salsa

Amit ma Salsa néven ismerünk, több évszázados zenei és kulturális lerakódás eredménye. A Salsa kialakulása mélyen a latin-amerikai és karib társadalom történetében gyökerezik. A "salsa" szó jelentése "szósz", "íz", "fűszer", ami a különböző ritmusok keveredésére utal, ugyanis a "Salsa" elnevezés eredetileg magára a ritmusra vonatkozott. Sokan - nem ismerve a "Salsa" szó valódi jelentéstartalmát - a táncot is Salsának nevezik, így egyreinkább ez az elnevezés terjed a világon.

 

A Salsa zenéje

 

A Salsa nevének valódi jelentéstartalma mára elhomályosult. A köztudatban a tánc elnevezéseként él, pedig eredetileg a Salsa azt a rendkívül összetett, sokrétű zenei stílust jelentette, melynek kialakulása a XVI. századra nyúlik vissza. Arra az időszakra, mikor megkezdődött az afrikai feketék (szklávék) behurcolása Latin-amerikába.

A szklávék a rabságban is megőrizték és gyakorolták rítusaikat, vallási - mágikus szertartásaikat. Népdalaiknak két alapformája volt: a vallási és a világi dalok, melyek témája a közösség múltjából és jelenéből építkezett. Hangszereiket hím- és nőneműnek tekintették, s tisztelték testüket, lelküket. Legjellemzőbb és legfontosabb zeneszerszámuk a dob volt, annak az életszemléletnek képviselője, melyet őseik földjén hagytak. A mindennapi kínok közepette a dobszóból merítettek erőt a túléléshez, a megújuláshoz.

Az idők során a kubai zenébe beépült a spanyol vándorok vásári éneke, melyet a szklávék átvettek és átültettek saját gondolkodás- és kifejezésmódjukra. Nagy szerepet játszott a zene alakulásában az 1791-ben St. Domingue szigetén (mai Haiti területe) kitört rabszolgafelkelés is. A forradalom elől menekülő franciákkal együtt a nyugat-európai zene is beszivárgott az országba, mely aztán belopta magát a kubai népzenébe és kreolosodott. Így keletkezett több új ritmus is, pl. a bolero, a contradanza és a guajira.

Az első világháború idején jutott el a városokba a himnuszként tisztelt, gúnyos tiszteletlen hangvételű son, mely a sziget feketék alkotta keleti részéből terjedt, s mely a fejlődés egy új impulzusává vált az egész kontinens tánczenéjében. A 30-as évekre annyira megnőtt népszerűsége, hogy minden kubai dalt befolyása alá vont. Így alakult ki a guajira-son, melyet először egy munkás, Joseíto Fernández komponált. Világhírűvé vált dalának címe "Guajira Guántanamera" volt.

A '20-as években az USA-ból a szigetre látogató fekete zenészek hatására a jazz ritmusvilága is keveredett a kubai zenével, ami többek között a Mambo és a Cha-cha-cha születését eredményezte.

Amit ma Salsaként ismerünk, az a konfliktusokkal teli '60-as években született. Ebben az időszakban rengeteg kubai és puerto ricói emigráns érkezett New Yorkba, ahol a társadalom kitaszított és kizsákmányolt rétegévé váltak, ám igyekeztek megőrizni hagyományaikat, kultúrájukat. Az ő közösségük alkotta "Spanish Harlem"-et, vagy ahogy ők nevezték, "El Barrio"-t. Dalaik a közösség sajátos küzdelmeiről, nyomoráról, problémáiról szóltak. A Beatles-mánia elhatalmasodásával és a popzene fellendülésével a karib zene egy időre háttérbe szorult, ám a '60-as évek végére új hangzások és ötletek fejlődtek ki, melyet a latinók és más bevándorlók is átvettek, s ötvözték a kubai és fekete zenével, a rockzenével, valamint a karib és afrikai folklórral. További újítás volt, hogy olyan hangszereket (pl. elektromos keyboard) is felvettek, melyek eltértek a karib hagyományoktól, így a zene elvesztette eredeti tisztaságát, viszont egy durva, lázadó, lüktető hangzást kapott.
 

A Salsa tánca

 

A Salsa egy különleges módon táncolt Mambo. A két tánc ritmusában, hangulatában, lépéseiben nagyon hasonlít egymásra. Eltérések leginkább a ritmus hangsúlyozásában mutatkoznak, s abban, hogy a Salsa figuráiban, lépéseiben jobban megtartotta az autentikusságot, mint a Mambo. Az autentikus Salsa egy spontán és bonyolult zene, tánca pikáns, vidám, tüzes és lendületes. Ritmusa lehet lassú vagy nagyon gyors, ami gyakran egy számon belül is változhat. Kialakulásának történetét tekintve két alapstílusát különböztetjük meg, a kubai és a puerto ricói stílust. Zenei örökségének eredete Kuba, de a világban való elterjesztése a puerto ricói latinok érdeme, akik mindmáig népszerű és globális tradícióként őrzik és terjesztik a Salsát.

A kubai Salsát eredetileg Casinónak hívták, és így is hívják a mai napig Kubában, Miamiban és számos más helyen. A kubai Salsát tekintik minden ma ismert Salsa-stílus elődjének, mivel az afrikai és európai kultúra Kubában keveredett a legerőteljesebben. Éppen ezért a puerto ricói Salsa kialakulását is a kubai Casinóra és Mambóra vezetik vissza. A közös eredet ellenére a tánc fejlődése során a kubai és puerto ricói stílus között jelentős különbségek alakultak ki, mivel a kubai Salsa megtartotta a Son ösztönösségét. A tánc jellemzője a játékosság, a hétköznapi történések stilizált előadása. Az idők során a vallási rituálék táncából páros szalontánccá fejlődött. A mai tánctörténészek ezt a stílust az "elvek nélküli tánc"-nak nevezik, mivel itt minden mozdulat megengedett, s maga a tánc a táncos belső szabadságából, a lüktető ritmusokra való természetes reakcióiból fakad.

A puerto ricói Salsa nem sokkal a kubai Casino után keletkezett. Puerto Ricóban a Salsát már eleve páros táncként ismerték meg, mely veszítve vallásos jellegéből a férfi és nő közti vonzalom kifejezőeszközévé vált. Az '50-60-as években a karib térségből megindult emigrációs hullámmal a latin kultúra központja áttevődött az amerikai nagyvárosokba, többek között New Yorkba. Ekkor merült fel, hogy a Casino ösztönszerű rendezetlensége már nem elégítette ki a gombamód szaporodó táncklubok igényeit, ezért létre kellett hozni egy új, egy tudatos táncot, így megalkottak egy a Rumbától és Mambótól kölcsönzött alaplépést, mely a tánc összes figurájában megtalálható, s ami aztán az összes ma ismert latin tánc alaplépésévé vált. Ez az "egy lépés előre...egy lépés hátra" volt a Cuban Rumba alap. Azért tehát, hogy a Salsa világszerte táncolható legyen, az eddig minden irányba ösztönösen mozgó táncost egységes lépés- és ritmuskorlátok közé kellett szorítani. Később az "elvekkel való tánc" irányvonala visszahatott a szülőföldre, Kubára is, ahol ennek hatására fejlődött ki a csoportos kubai tánc, a Rueda De Casino (a párok kört alkotnak, s a vezető folyamatosan bemondja a figurák neveit).

A latin kultúra térhódításával Amerika keleti parti táncmesterei egy tudatos és rendszerezett alaplépésrendszert alkottak, majd ezt követte az alapfigura- és tánctartásrendszer kidolgozása, melyben közreműködtek a kedvelt show-műsorok koreográfusai, balettmesterei és táncosai is. Ebben az időben kezdte alkalmazni a puertoricói stílus a vonalon való táncolás (dancing on the line) elvét, melynek eredményeként Amerikából világhódító útjára indult a latin tánckultúra. Az egységesítés nyomán megszületett egy latin alaptánc, melyből a ritmustól és az előadásmódtól függően lehetett Rumba, Boleró, Mambo vagy Cha-Cha-Cha. A hasonló alap napjaink ismert latin táncainál is megfigyelhető.

 
Merengue

A Kialakulás ideje: XVIII-XIX. század
Kialakulás helye:
Dominikai Köztársaság

Merengue a Dominikai Köztársaság és Haiti egyes részeinek nemzeti tánca.

Eredete:
Két tánc kombinációja, az afrikai és a francia menüetté, a késő XVIII és kora XIX. századból. A fekete rabszolgák látták hogyan táncolnak a fehérek és a saját ünnepeiken utánozták "gazdáikat". Ám ezek a táncok unalmasak voltak, így hozzáadták saját pergő dobritmusukat és ugrásaikat.
Az eredeti Merengue-t nem párok táncolták, hanem körtánc volt, ahol a férfiak és nők egymással szemben állva fogták a másik kezét, karnyújtásnyira. Nem fonódtak össze és az eredeti mozgás csak a vállak rázásából és néhány lépésből állt. Nem volt csípőmozgás, mint ma, mivel az afrikai táncokban nem mozgatják a csípőt.
Így a Merengue története meglehetősen hasonlít az amerikai Dél Cake Walk-jának kialakulására.

Jellemzők:
Párban táncolják, ahol a partnerek szorosan fogják egymást. Oldal és körkörös irányba mozognak, kis lépésekkel. Forgatások tarkítják, ám egymás kezét nem engedik el.
Mára a Merengue a Salsa kistestvérévé vált.